come! follow me...

Jumaat, 17 Disember 2010

work...work..work...

hype!
sy dh dpt kerja tu...
sy akan mula bekerja pada hari sabtu ni,
iaitu pada 18 disember 2010..
di JDOJ, Ipoh...
kat mane tu???
hehehe...
rahsia...


tadi balik dr interview lambat,
sbb g sembang dgn kawan yg ku anggap sbg kakak..
(kesiankan, aku xde kakak...)
masa nak g tadi, cm nak hujan je...
bwk le motor laju2..
hehehe...
nasib baik xde abg trafik...
sampai2 je, aku tunggu kwn aku kat luar,
lambat tul!

then, naik g ofis aku duk tunggu borang lak...
duh! lama kot tunggu...
tapi nasib baik la supervisor aku tu
interview cpt2...
lgpun dia dh kenal aku dgn kawan aku tu...
so, senang je...
isi borang, ckp ckt2,
dpt la kojenya!!!
hahahaha...
senang kan?
aku je yg nervous gaban pasal pe...

ni nak story la
psl situasi2 yg akan aku alami nnt...
F.I.Y., aku dh pernah kerja kat syarikat tu..
dan aku masih lagi seorang
 *
*
*
*
*
*
*
CASHIER!
sy minat ye kerja ni...
walaupun bnyk benda xbest yg akan berlaku,
aku xkisah..
gaji pun leh tahan 
(lau utk student cm aku ni, gaji tu lbh dr cukup!)

tp, benda xbest nya bnyk dugaan...
(cabaran!)
antaranya...

*
*
*
*
*
*

haaa......
kena marah dgn customer yg kerek!
heh!!
itu perkara biasa bg seorang cashier ye...
(lbh2 lagi cashier lemah lembut cm aku ni...)
hehehe....
selalunya..
(selalu ye, most of the time!)
aku akan....

marah balik customer tu!
(jg2 ye, bila berurusan dgn cik Brown, sgt garang!)

hahaha....
xde la...
aku xpernah marah customer, sekali pun x pernah!
selalunya, bila aku kena marah
sama ada salah aku atau salah org lain
mahupun salah customer sendiri,
aku akan
 
ha... betul...
aku akan menangis...
sadis tul kena marah depan org ramai...
aku ni, luar nmpk garang, kerek...
tp hati, sapa yg tau....
sgt sensitif...
(jgn la wat aku terasa hati...)


cabaran yg kedua,
kita senang nk short...
(bkn pendek la!!!)
short money=duit dlm drower tak cukup...
bukan sebab aku ambik ea...
no no no....
tp sebab masalah teknikal...
paling bnyk aku short, RM30...
tu masa aku first time pegang counter...
lps tu, short 10sen, 30sen...
hehehe...
sebab, kadang2 tanpa kita sedar, 
kita TERbagi balance lebih 20sen ke, 10sen ke...


kalau berminat nak jadi cashier,
hati kena kuat! kena jujur!
jgn tergoda dgn nafsu serakah tu...
duit yg ada dlm drower tu bkn hak kita...
yg kedua, sentiasa bersopan santun...
ckp lemah lembut...
ye la...
customer always right kan?

yg ketiga,
kena bnyk bersabar dgn kerenah customer...
lbh2 lagi masa musim perayaan...
mak datok! ramai gila beratur kat counter!!

itu lah dia sedikit pengalaman yg boleh dikongsi...
kenangan, ada yg manis mcm coklat..
ada yg pahit mcm panadol...
hehehehe... ^__^




gmbr2 sumbangan Encik google!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan